História de vida real – João Victor de Oliveira – Fundação Matias Machline

Quando a educação ultrapassa barreiras

Superação e força de vontade definem a rotina do adolescente João Victor de Oliveira Ferreira, aluno da Fundação Matias Machline (FMM). Aos 13 anos, ele cursa Eletrônica na turma 2018-2020 e não deixa que nada atrapalhe seus estudos: morador da Comunidade São João, na Rodovia BR-174, no KM 4, João Victor pega até três ônibus do transporte público para chegar na FMM, no Distrito Industrial, em Manaus.

O dia do futuro técnico em Eletrônica começa cedo. De segunda a sexta, João Victor acorda às 4h, toma banho, se veste depressa, bebe um café preto preparado pela mãe, arruma o material escolar e sai antes das 5h, a fim de pegar o primeiro ônibus do trajeto para a escola. O pai, o marceneiro João Ferreira Neto, de 60 anos, faz questão de acompanhar o filho nessa parte do caminho.

É pela janela do ônibus que João Victor vê o sol nascer – a viagem de casa até a FMM dura mais de uma hora e meia. Enquanto o veículo percorre as ruas de Manaus, o adolescente ganha tempo revisando as matérias dadas pelos professores. Aluno dedicado, desde muito jovem ele se destacou nos colégios pelos quais passou e acabou se adiantando em duas séries. Como a FMM oferece educação em período integral, João Victor aproveita ao máximo a estrutura da Fundação para fazer seus trabalhos e usar a internet, uma vez que em sua comunidade o acesso é bastante restrito.

E todo o esforço vale a pena. João Victor usa um planejamento semanal para manter o ritmo dos estudos. “Perco muito tempo andando de ônibus e tenho pouco tempo para estudar, porque chego tarde em casa. Tento fazer o máximo de tarefas e atividades na Fundação, nos horários de intervalo e durante o almoço”, explica o adolescente. “Minha expectativa é ter uma base sólida no Ensino Médio para conseguir uma boa faculdade no futuro”, acrescenta ele.

Por ser um projeto social, a atuação da FMM não se limita à formação escolar. Em alguns meses de aula, João Victor já percebeu isso. “A Fundação me ensina a ter valores, como educação, disciplina, organização e respeito. Tento levar tudo isso para casa, vira um hábito. Quando vira hábito, você leva para qualquer lugar”, afirma o adolescente.

Suporte da família

João Victor tem o apoio dos pais para se dedicar ao colégio. Sua mãe, a dona de casa Helena Maria de Oliveira Chaves, de 39 anos, conta que a família precisou se mudar e passar a pagar aluguel, a fim de manter os três filhos estudando. “Morávamos no KM 41 e nossa casa era própria, mas não tinha como meus filhos saírem para estudar, por causa da condução. Quando soubemos que o João tinha passado para a Fundação Matias Machline, viemos para um lugar que tem transporte”, diz ela.

João Ferreira Neto não esconde o orgulho pelas conquistas do filho. Segundo ele, saber que João Victor havia passado para a Fundação Matias Machline trouxe um misto de felicidade e preocupação. “Quando fui levar o João na FMM e comecei a ver a rotina de estudos, falei para minha esposa que achava que ele não iria conseguir estudar ali, porque parece uma escola para ricos. Graças a Deus meu filho é muito esforçado”, conta o marceneiro.

João Victor reconhece que o suporte dentro de casa é fundamental. “Tenho meu irmão como exemplo e minha família também me vê como exemplo. Meus pais e irmãos me incentivam e fazem tudo por mim”, diz ele.

54 thoughts on “História de vida real – João Victor de Oliveira – Fundação Matias Machline

1. Taubaté Garden says:

I do agree with all the ideas you’ve presented in your post. They are really convincing and will certainly work. Still, the posts are very short for starters. Could you please extend them a little from next time? Thanks for the post.

2. luxury car hire bangkok says:

You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something which I think I would never understand. It seems too complicated and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

3. https://www.unigate.my says:

Thanks for your personal marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you will be a great author.I will ensure that I bookmark your blog and will often come back from now on. I want to encourage continue your great work, have a nice evening!

4. home tuisyen says:

Hello there! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my old room mate! He always kept talking about this. I will forward this page to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

5. this hyperlink says:

I have been surfing online more than three hours lately, yet I by no means found any fascinating article like yours. It is lovely worth sufficient for me. In my view, if all webmasters and bloggers made excellent content as you probably did, the web will probably be a lot more useful than ever before. “Learn to see in another’s calamity the ills which you should avoid.” by Publilius Syrus.

6. invention patent says:

Throughout this awesome design of things you’ll receive an A just for hard work. Where exactly you actually lost us was first on all the facts. You know, it is said, details make or break the argument.. And that could not be much more correct right here. Having said that, permit me tell you precisely what did work. Your authoring is actually highly powerful and that is most likely the reason why I am making an effort in order to opine. I do not really make it a regular habit of doing that. Secondly, although I can certainly notice a leaps in logic you come up with, I am not confident of exactly how you seem to unite the details that produce the conclusion. For now I will yield to your point but trust in the future you actually connect the dots much better.

7. look at this web-site says:

Hey would you mind letting me know which hosting company you’re utilizing? I’ve loaded your blog in 3 different browsers and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you suggest a good hosting provider at a fair price? Kudos, I appreciate it!

8. pizzaria no boa vista says:

Thanks for your whole labor on this web site. Debby really loves conducting investigation and it’s easy to understand why. Many of us know all regarding the lively medium you present worthwhile secrets through this website and in addition invigorate contribution from some other people on that concern so my girl has been becoming educated a lot. Have fun with the rest of the new year. You are performing a wonderful job.

9. Navigate Here says:

What i don’t understood is actually how you’re now not really much more well-favored than you may be now. You are so intelligent. You know therefore significantly with regards to this topic, made me for my part consider it from numerous varied angles. Its like women and men don’t seem to be fascinated until it is something to accomplish with Girl gaga! Your individual stuffs great. Always take care of it up!

10. Click Site says:

Hello, i feel that i saw you visited my blog thus i came to “return the want”.I’m attempting to in finding issues to improve my web site!I suppose its ok to make use of a few of your ideas!!

11. official statement says:

That is the fitting blog for anyone who wants to search out out about this topic. You realize a lot its almost onerous to argue with you (not that I really would want…HaHa). You undoubtedly put a brand new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, simply nice!

12. vipboxtv.se says:

Thanks , I’ve just been searching for information about this topic for a while and yours is the greatest I’ve found out so far. But, what concerning the conclusion? Are you certain in regards to the source?

13. vipleague f1 says:

Thank you, I’ve just been looking for info approximately this topic for a long time and yours is the best I’ve discovered till now. But, what about the conclusion? Are you certain about the supply?

14. why not find out more says:

I was just looking for this information for a while. After 6 hours of continuous Googleing, at last I got it in your website. I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this kind of informative sites in top of the list. Usually the top sites are full of garbage.

15. rpool Stream says:

Wonderful blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there! Appreciate it

16. full report says:

Youre so cool! I dont suppose Ive learn something like this before. So good to search out any individual with some original thoughts on this subject. realy thank you for starting this up. this web site is something that’s needed on the net, someone with a little bit originality. useful job for bringing one thing new to the web!

17. these details says:

of course like your web-site but you need to check the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I in finding it very troublesome to tell the reality on the other hand I will certainly come again again.

18. Agen Bola Terpercaya says:

I have been browsing online greater than three hours today, but I never discovered any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all web owners and bloggers made good content material as you probably did, the web will likely be much more helpful than ever before.

19. black mamba says:

Hello! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to give it a look. I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers! Wonderful blog and superb design and style.